[ad_1]

برای دانستن شما نیازی به داشتن فرزند کوچک ندارید: می توانید هر جمله را با “چرا؟” یا “از کجا می دانید؟” پاسخ دهید. صحبت به زبان بزرگسالان: برای هر عبارت می توان توجیهی را درخواست کرد. و مانند مکالمه با کودکان ، هیچ استثنایی در فلسفه وجود ندارد.

از آنجا که همیشه می توان علت علت ها را پرسید ، علت ها می توانند زنجیره هایی ایجاد کنند: “چرا مهر و موم کودک بسیار پف دار است؟” – “برای گرم نگه داشتن”. “-” چرا؟ “-” تا گونه ناپدید نشود. “-” چرا؟ “- و غیره. علل مشابه ، اگر به اندازه کافی دوام داشته باشند ، معمولاً (یا حتی همیشه؟) به جایی می رسند که به همان روال ادامه پیدا نمی کنند ، اما چیزی کاملاً تغییر می کند.

فیلسوف هانس آلبرت ، که صدمین سالگرد تولد خود را در سال 2021 جشن می گیرد ، سخنان قدرتمندی در مورد این “لحظه ای که چیزی در زنجیره علل تغییر بنیادی می کند (به عنوان مثال ، بر اساس مشارکت های قبلی قرن 19 و دوران باستان) بیان کرده است. در واقع ، به گفته وی ، همیشه چنین نقطه ای حاصل می شود. به گفته آلبرت ، هر زنجیره یکی از سه سرنوشت را تجربه می کند: یا به یک چرخه (به اصطلاح دایره) ختم می شود ، در یک بی نهایت ادامه چنین مراحل (“عقب نشینی بی نهایت”) ، یا حکمی از نوع “این است که” سمت راست “به پایان رسید (” وقفه دگماتیک “). بر اساس این سه گزینه و بر اساس تصویری که مونهاوزن موهای خود را از باتلاق بیرون می کشد ، همچنین گفته می شود که زنجیره های علل به سه گانه مونهاوزن منجر می شوند.

آیا نژادپرستان منطقی وجود دارد؟ آیا فقط عصبانیت رئیس ما نیست که دلیل دارد ، اما همه موارد دیگر در جهان؟ و دقیقاً تغییر چیست؟ فیلسوف ماتیاس وارکوس تأملات فلسفی درباره مسائل روزمره را در ستون خود “دنیای وارکوس” قرار می دهد.

سه گانه مونیخ

سه گانه خصوصاً در ارتباط با مشکلات معرفتی و معرفتی مورد بحث قرار گرفت و در حال بحث است – س questionsالاتی در مورد چگونگی دستیابی به دانش قابل اعتماد. به عنوان مثال جمله “اگر مقاومت هوا را نادیده بگیرید ، اجسام مختلف با همان سرعت در یک مکان می افتند” را در نظر بگیرید. چگونه می توانیم از صحت این واقعیت اطمینان حاصل کنیم؟

اگر جمله را با گفتن اینکه هر دو مورد را امتحان کرده ایم توجیه کنیم ، می توان ادعا کرد که ممکن است با دو مورد دیگر کار نکند. بنابراین شما باید آنها و غیره را با تمام اشیایی که وجود دارند و ممکن است در آینده به دنیا بیایند آزمایش کنید. این می تواند توسل بی پایان ما باشد.

اگر این روش تا حدودی مسطح پیش نرویم ، اما بگوییم “ما این را می دانیم زیرا فیزیک به ما می آموزد که در شرایط کنترل شده همان علل منجر به همان اثرات می شوند” – پس باید این پیشنهاد را دوباره توجیه کنیم. و این در واقع تنها با اشاره به اینکه از نظر تاریخی همیشه چنین بوده است امکان پذیر است. اینگونه است که ما به یک چرخه تبدیل می شویم ، یک دایره: تجربه نشان می دهد که همان علل منجر به همان اثرات می شود ، زیرا تجربه نشان می دهد که همان علل منجر به همان اثرات می شود.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.