[ad_1]

فلسفه معمولاً به دلیل نزدیک بودن به حوادث روز شناخته نمی شود. درعوض ، این شهرت به علم انتزاعی دارد که دانش آن در موارد بسیار کمی مربوط به زندگی روزمره است و یا حتی می تواند در مورد آن اعمال شود. اوا فون رادکر متفاوت می بیند. فیلسوف و نویسنده ای که بارها در کتاب هایش به فلسفه اجتماعی پرداخته و در تئوری فمینیسم تخصص دارد ، از جمله سایر موارد ، “انقلابی در زندگی: فلسفه ای از اشکال جدید اعتراض” ، اثری که وقایع اخیر را تجزیه و تحلیل می کند – و او می بیند در آنها نوع جدیدی از انقلاب است.

ساختار این کتاب به صورت متقارن است: در حوالی فصل مرکزی “انقلاب” هشت مورد دیگر وجود دارد که به عنوان مقایسه قبل و بعد عمل می کند. این بدان معناست که: فصل اول و آخر از یک دیدگاه متفاوت (کنترل و نگهداری) به یک موضوع (خاصیت) می پردازند ، فصل دوم و آخر نیز و غیره.

در فصل های قسمت اول ، گاهی اوقات شرایط متروکی که جوامع جهان غرب در آن قرار دارند ، توصیف می شود. از نظر نویسنده ، ریشه همه شرارت مالکیت است – مطابق با سنت نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت. ادعاهای مالکیت ما مطلق است و شامل تخریب اموال است. جهان غرب مالکیت را به عنوان یک حق محض و بدون تعهدات درک می کند. او این را “قانون مطلق فیزیکی” می نامد. این را می توان از نحوه استفاده ، بهره برداری و تخریب افراد از منابع زمین مشاهده کرد. فون رادکر نمونه های غیر زیست محیطی این نگرش را نیز ارائه می دهد. ساختارهای مردسالار جامعه که هنوز قابل مشاهده هستند ، با ادعای ناخودآگاه مالکیت علیه زنان مشخص می شود.

اصطلاحی جدید برای یک پدیده قدیمی

حرکاتی مانند Black Lives Matter و جمعه برای آینده همان چیزی است که فون رادکر به عنوان شکل جدیدی از انقلاب توصیف می کند. انقلابی که به صورت غیرمتمرکز سازمان یافته و هموار پیش می رود. این “انقلاب مادام العمر” متعهد به حفظ است ، به همین دلیل نویسنده با قانون مطلق قسمت اول مفهوم حفظ جهان مخالف است ، که از هر لحاظ به بهره برداری مخرب از طریق اشتراک ، صرفه جویی در منابع ، کار با جهان منحرف می شود.

متأسفانه فصل “انقلاب” که در قلب کتاب است و حتی از لحاظ گرافیکی نیز برجسته شده است ، از نظر محتوا ضعیف ترین است. مشخص نیست که چرا این فیلسوف اصطلاح جدید “انقلاب برای زندگی” را برای نوعی انقلابی که برای چندین دهه دارای نام بوده است ، مطرح کرده است: جنبش توده ای. این یک ابتکار عمل اجتماعی یا سیاسی را توصیف می کند که ناشی از جمعیت است ، یعنی. “در ذیل”.

خوشبختانه ، این اثر در بخشهای دیگر خود بسیار قابل ارائه است که با این وجود توصیه می شود (حتی برای افرادی که تجربه فلسفی ندارند). به این ترتیب نویسنده موفق می شود زمینه ماتریالیستی بسیاری از مشکلات را به طور جامع و دقیق ارائه دهد. به عنوان مثال ، وقتی مشخص شد که سطح بالای بدهی مردم و دولتها در نهایت بر اساس منطق سرمایه داری است. علاوه بر این ، او مفاهیم مشهور انتزاعی فلسفه را به روشی ایمن و قابل درک توضیح می دهد ، هرگز ارتباط خود را با زندگی روزمره از دست نمی دهد و گاهی اوقات مقایسه های ابتکاری انجام می دهد. به عنوان مثال ، هنگامی که وی خواهر یک قربانی خشونت پلیس در ایالات متحده را که از بنیانگذاران جنبش Black Lives است ، با شخصیت افسانه ای باستان آنتیگون مقایسه می کند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.